sprattel

kom hem från Värmland igår kväll. å paletternas rom har blivit sprattel* (förklaring, längst ner i inlägget)


PrincessPalett vaktar jättebra :)


å Frans verkar trivas som fisken i vattnet (höhöhö). Han har färgat ut så otroligt fint!! :)


Han verkar dock inte gilla att jag är så nära glaset och grottan med kameran.
Gringubbe♥♥♥


Även tagit kort på ena gibbin som är ca 30cm lång :)
Denna kommer få ett nytt hem nästa vecka, så jag kan få ha mina möblerade växter ifred och även skaffa fjärilar igen :)





Avslutningsvis: En helbild på 720L :)





**sprattel** - när rommen kläckts så är ynglen så små så de kan inte simma med en gång, utan de ligger i en hög och sprattlar. När deras gulesäck försvunnit så kan de börja träna på att simma.

Levandefödare (bla guppys, svärdbärare) - Dessa föder "levande" ungar, som är simdugliga och utan gulesäck. När det är få predatorer (yngelätare) i karet så blir det få yngel, men större och mer utvecklade. Är det många predatorer så föds det betydligt fler yngel, men dessa är mindre i storleken.
På detta sätt så överlever det ungefär lika många yngel från varje kull.

I början hade jag en jättefin svärdbärare, FruPanda. Hennes super-kull innehöll 218 yngel :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tootickisfiskar.blogg.se

Via färgglada bilder och text får ni följa min lilla fiskfamilj som ständigt växer i mina burkar som för tillfället ligger på 720L, 125L, 54L, 20L och 12L.

RSS 2.0