Dagens tips...

eller, eg nattens tips :)

*Rengöring av kar**







*Töm karet på så mkt vatten som möjligt. Om det är ett relativt litet kar så kan man använda sig av en hävert. Annars finns det slangar man kan köpa som man lätt kopplar in på kranen i köket/badrummet osv.
* Töm på fiskar/växter/inredning.
- Jag sparade några L vatten i en hink som jag har fiskarna i, under natten. Använd en luftpump med syresten för att minimera risken för syrebrist :)
Samma med växterna; några L vatten i en hink.
stenarna lade jag bara på en handduk.
- gruset håvade jag upp med en vanlig håv, detta för att minimera mängden vatten i den hink jag förvarar gruset i.
*Om möjligt, se till att pumpen alltid är igång, antingen i ett annat kar eller i hinken med fiskar i.
* Om möjligt, flytta karet till badrummet:
-Använd INGA kemikalier eller trasor/diskborstar som redan är använda sen innan
* Spola rent med så varmt vatten som möjligt. Är det alger på rutorna, skrapa bort dessa med ett gammalt visa-kort eller liknande som inte används längre, i mitt fall: mitt SF Bio-kort.
* Är det kalkavlagringar på rutorna så spraya områden med ättiksyra blandat med vatten alt citronsyra+ vatten.

Jag kör alltid minst 2-3 omgångar med ättiksyra-blanding.
Första omgången är för att se hur hårt avlagringarna sitter.
Andra omgången är mängden mer, för att få 'dra' under natten.
Tredje är dagen efter, en "final touch".

Sätt på fläkten innan du drar igång, eller lm möjligt - öppna fönster.
Risken för huvudvärk är annars äckligt hög :/


**Detta görs även om du har fått en invasion av aggressiv svamp eller något annat allvarligt. Annars behövs inte denna jättegrundliga rengöringen.

*Sist: Spola spola spola med jättevarmt vatten! Ingenting av ättikan får vara kvar då det är farligt för fiskarna.

Lycka till! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tootickisfiskar.blogg.se

Via färgglada bilder och text får ni följa min lilla fiskfamilj som ständigt växer i mina burkar som för tillfället ligger på 720L, 125L, 54L, 20L och 12L.

RSS 2.0