Håller tummarna

Sten har börjat simma bättre (!)
Han får stanna i baljan så jag kan se hur han simmar ikväll och för att ge hans sår en chans att läka utan att bli angripet av svamp..

Dagens Tips:
* Råkar du ut för sjukdom i karet, som är smittsamt eller är vita prick så låt den sjuka individen stanna kvar i det kar den simmar i och medicinera hela karet. Är det ett stort kar så kan man tömma på en hel del vatten för att spara på medicin.
Men är det något som hänt en individuell fisk, som ett sår/böld eller svamp (märks som ett vitt ludd på kroppen), så flytta fisken till ett eget litet kar, alt en balja med syresten i, salta vattnet och medicinera.
Var noga med vattenbyte då vattenkvalitén lätt försämras i små kar!
Är det någon fena som blivit trasig så kan det räcka med att salta vattnet som fisken går i och man behöver inte karantäna den, om man inte vill.

*Om fisken inte kan simma ordentligt och inte kan reglera simningen alls, utan ligger på rygg på botten och viftar på fenorna så är det stor risk att set är simblåsan det är fel på och drt kan man tyvärr inte bota utan då är det endast avlivning som gäller tyvärr!

Avlivning: spola ALDRIG ner en levande fisk i toaletten, lägg INTE fisken i frysen då det är en långsam process och räknas som djurplågeri. Samma med att lägga fisken i kokande vatten, vilket INTE är okej heller.
Det bästa är att antingen skära av huvudet eller ett hårt slag mot huvudet. Storleken på fisken spelar in vad man själv känner är det bästa att göra.
Inte det bästa kanske att försöka skära huvudet av en fet arrowana t.ex medans det är betydligt lättare att 'halshugga' en sjuk tetra...

I mitt fall med Sten; jag tänker göra allt i min makt att försöka rädda honom!
Det är ju trots allt pretty much min sambos fisk x)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tootickisfiskar.blogg.se

Via färgglada bilder och text får ni följa min lilla fiskfamilj som ständigt växer i mina burkar som för tillfället ligger på 720L, 125L, 54L, 20L och 12L.

RSS 2.0