Dagens Tips!

Jag har startat upp 54L endast som lekkar för ancistrusarna. Nog för att jag inte lyckats (än) så har jag de ultimata karet för lek:

* Gärna sand på botten
*Flertalet grottor, helst mörka med endast några cm bred öppning.
*Rot/rötter
*Pump. Jag har även en extra syresten i då jag vill öka syretillförseln.
*Mata mycket i början. Använd gärna mer än en sorts mat. Jag ger maltabletter och färsk gurka, som jag fäster på en gaffel (endast för att tynga ner gurkan). Går likabra med kniv etc. Men det ska vara rostfritt stål!

Anledningen till varför man ska mata rikligt är för att tjocka upp hanen som kommer ligga och fläkta på rommen och på så vis inte kommer ha tid med att äta.

*Jag har en hane på flera honor i karet, för att minska stressen på den/de honor som är romstinna. Annars är det lätt att hanen jagar den romstinna om de är ensamma i karet.
*Gör vattenbyte, med ca 30-50% KALLT vatten, eller
flera små. Kallare vatten innehåller färre tungmetaller och när temperaturen sjunker i karet så liknar det regnperioden och kan trigga igång till lek.

När hanen har stängt in honan i grottan så låt dem vara, för att minimera stress. Men när han väl släppt ur henne för att själv ligga och fläkta så kan manförsiktigr fånga in resterande honor och släppa tillbaka dem till ordinarie kar.
Ett smidigt sätt är att göra en "mal-fälla". Ta en 1.5-2L PET-flaska, skär av toppen, vänd den innåt och kila fast. Skär några små hål i botten av flaskan för att minska risken för syrebrist utan ger vattnet en chans att cirkulera. Lägg i några maltabletter och ner i karet.
Voila. Malarna känner lukten av tabletterna, simmar in genom den lilla öppningen och kan inte ta sig ut (utan att det blir trångt).
Sen är det bara att plocka upp flaskan, ta bort toppen/ingången och släpp tillbaka dem i ordinarie kar :)


**********************************************

Hanen kommer ligga och fläkta på rommen tills de kläckts och blivit yngel. Men än släpper han inte ut dem ur grottan. Detta är normalt och ingen fara, tnglen har gulesäck som de klarar sig på i några dagar. När man väl börjar märka av små bäbisar utanför karet så kan man fånga in hanen och släppa honom i ordinarie kar. Fånga upp ynglen, lägg dem i en yngelkasse i nät (som man hänger på akvariekanten) slm man sätter vid utblåset av pumpen alt lägger i syresten i yngelkassen.
Nu gäller det att mata dem ganska ofta, titta till dem flera gånger om dagen och snabbt rensa bort yngel som dör :)

Lycka till!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tootickisfiskar.blogg.se

Via färgglada bilder och text får ni följa min lilla fiskfamilj som ständigt växer i mina burkar som för tillfället ligger på 720L, 125L, 54L, 20L och 12L.

RSS 2.0